{{{{{{{{{ Promosi Hebat! }}}}}}}}}}

Jom Buat Duit Dengan Churp2
Jom Buat Duit Dengan Churp2!
Anda BERRY yang mana?
Contest Siapa Paling Comel
Hadiah Sempena Hari Bapa Dari Oreo
Hadiah Sempena Hari Bapa Dari Oreo
Rakyat Malaysia Hebat Ber-FB!
Tukar iPad kepada iPhone!
Seksi betul..
Seksi betul..
Hanya Komen di FB Untuk Menang!
Kalau Rasa Hebat Tengok Neh..!
Submit Blog Pon Boleh Menang RM 5000!
Kan best kalau dapat bilik tidur camneh.
Jom tengok iPhone 4 baru neh. Kaler putih siot!
Jom tengok iPhone 4 baru neh. Kaler putih siot!

Friday 6 May 2011

Keinginan Merokok Bertambah Apabila Melihat Tanda ‘Dilarang Merokok’

Friday 6 May 2011

Menurut satu kajian psychology, tanda ‘Dilarang Merokok’ boleh menyumbang kepada lebih ramai perokok menyalakan rokok mereka.
Saintis, Brian Earp, dari Oxford University, mengatakan tanda tersebut memberikan ‘ironic effect’ kepada perokok yang menyebabkan keinginan mereka untuk tembakau meningkat. Ironic effect ini menyebabkan perokok tanpa sedar memikirkan tentang rokok dan dan akhirnya mereka akan menyalakan rokok mereka.

Tanda ‘Dilarang Merokok’ ada sahaja mana-mana tempat. Jika anda seorang perokok berjalan menyusuri jalan anda akan melalui lima atau enam dari tanda-tanda itu. Jika anda mempunyai sikap yang kronik untuk merokok , tanda-tanda tersebut dapat mempengaruhi keinginan anda untuk merokok.
Untuk menguji teori tersebut, pasukan penyelidik diketuai oleh Earp menguji sekumpulan sukarelawan dari kalangan perokok New England, AS, dengan menunjukkan sejumlah foto. Beberapa foto termasuk tanda ‘dilarang merokok’ di setiap latar belakang atau di tepi gambar, sementara foto yang lain tidak memiliki tanda ‘dilarang merokok’.
Selanjutnya, para sukarelawan yang sama dikehendaki menjalan ‘ujian joystick’ untul melihat reaksi mereka terhadap beberapa siri foto yang ditunjukkan.
Teknik ini banyak digunakan untuk menilai kecenderungan naluri untuk melakukan atau mengelakkan rangsangan tertentu.
Memindahkan joystick jauh dikaitkan dengan mengelak, sementara menggambar ke arah tubuh menunjukkan keinginan untuk membawa rangsangan lebih dekat.
Dalam siri percubaan ini, para penyelidik menunjukkan bahawa peserta yang sebelumnya telah menunjukkan tanda-tanda merokok lebih tertarik pada gambar yang berkaitan dengan merokok seperti ashtray dan rokok.
Tindakan lanjut kajian, yang belum pernah diterbitkan, menunjukkan bahawa mesej anti-merokok benar-benar perokok terpengaruh untuk menyala rokok mereka.
Earp menambah: ‘Yang menarik adalah kesan ironis dari foto negatif. Tanda ‘dilarang merokok’ adalah bertujuan untuk mencegah kegiatan merokok, tetapi apa yang berlaku adalah anda dipengaruhi sehingga barang yang seharusnya dilarang menjadi lebih diingini.

sumver: terkinidunia.com


0 comments:

Lagi Artikel Menarik