{{{{{{{{{ Promosi Hebat! }}}}}}}}}}

Jom Buat Duit Dengan Churp2
Jom Buat Duit Dengan Churp2!
Anda BERRY yang mana?
Contest Siapa Paling Comel
Hadiah Sempena Hari Bapa Dari Oreo
Hadiah Sempena Hari Bapa Dari Oreo
Rakyat Malaysia Hebat Ber-FB!
Tukar iPad kepada iPhone!
Seksi betul..
Seksi betul..
Hanya Komen di FB Untuk Menang!
Kalau Rasa Hebat Tengok Neh..!
Submit Blog Pon Boleh Menang RM 5000!
Kan best kalau dapat bilik tidur camneh.
Jom tengok iPhone 4 baru neh. Kaler putih siot!
Jom tengok iPhone 4 baru neh. Kaler putih siot!

Sunday 24 April 2011

Kapal Terbang Buatan Malaysia Eagle Aircraft 150B

Sunday 24 April 2011
Eagle Aircraft 150B
Bagi yang belum mengetahui, Malaysia juga ada mengeluarkan sebuah kapal terbang iaitu Eagle Aircraft 150B yang dihasilkan oleh Composite Technology Research Malaysia (CTRM) dahulunya dikenali sebagai Eagle Aircraft Malaysia Sdn. Bhd. yang berpangkalan di Batu Berendam, Melaka bersebelahan dengan Malaysian Flying Academy (MFA).
Eagle Aircraft 150B merupakan sebuah pesawat sebuah enjin, dua tempat duduk yang diperbuat daripada bahan komposit sepenuhnya bertujuan sebagai pesawat latihan untuk bakal pemandu kapal terbang (pilot).
Eagle Aircraft 150B by CTRM
Eagle Aircraft 150B merupakan kategori pesawat ringan (light aircraft) dan menggunakan tiga kawalan permukaan untuk daya angkatnya iaitu canard(selalunya ada pada muncung jet), main plane (selalunya pada high wing aircraft seperti glider) dan penstabil mengufuk (horizontal stabilizer).
Eagle Aircraft pada mulanya direka dan dibina oleh Eagle Aircraft Pty Limited, Australia, tetapi kini ia dihasilkan oleh CTRM, Malaysia sahaja. Ia dimulakan oleh pereka cipta dari Australia Barat, Neil Graham dan ayah nya Deryck Graham iaitu Eagle X-TS yang dinamakan sebagai Eagle Aircraft 150A.
Kemudian, seorang airfoil designer dari Amerika, John Roncz mereka bentuk semula pesawat itu untuk memenuhi syarat JAR VLA (Joint Aviation Requirements Very Light Aircraft) dan dinamakan sebagai Eagle Aircraft 150B yang menampilkan ciri-ciri kestabilan, kekuatan bahan binaan dan ciri-ciri keselamatan yang tinggi.
Kini, hak penghasilan dan pengeluaran dimiliki oleh oleh CTRM yang membeli hak pengeluaran sebagai a full Malaysian venture.
Lokasi CTRM: Terletak di belakang lapangan terbang Batu Berendam, Melaka dan bersebelahan dengan Malaysian Flying Academy (MFA).

airasri.com


1 comments:

Anonymous said...

jetfox xde ke?

Lagi Artikel Menarik