{{{{{{{{{ Promosi Hebat! }}}}}}}}}}

Jom Buat Duit Dengan Churp2
Jom Buat Duit Dengan Churp2!
Anda BERRY yang mana?
Contest Siapa Paling Comel
Hadiah Sempena Hari Bapa Dari Oreo
Hadiah Sempena Hari Bapa Dari Oreo
Rakyat Malaysia Hebat Ber-FB!
Tukar iPad kepada iPhone!
Seksi betul..
Seksi betul..
Hanya Komen di FB Untuk Menang!
Kalau Rasa Hebat Tengok Neh..!
Submit Blog Pon Boleh Menang RM 5000!
Kan best kalau dapat bilik tidur camneh.
Jom tengok iPhone 4 baru neh. Kaler putih siot!
Jom tengok iPhone 4 baru neh. Kaler putih siot!

Saturday 7 May 2011

Apa Itu DotA?

Saturday 7 May 2011

DotA (Defense of the Ancient) adalah sebuah game strategi yang terbahagi kepada dua kumpulan iaitu Sentinal dan Scourge. Kumpulan ni akan berentap akan satu sama lain dimana kubu kumpulan Sentinal terletak di bahagian barat daya peta tersebut, manakala kubu kumpulan Scourge terletak di Timur Laut peta tersebut.


Ni hah aku nak terang. Klik gambar untuk besarkan..

Setiap kubu akan dikawal oleh 'towers' dan sekumpulan 'creeps' yang akan muncul di kubu menghala ke kubu lawan mengikut laluan seperti yang di-highlight-kan dalam gambar diatas. Di kawasan tengah kubu terdapat sebuah bangunan yang dipanggil Ancient. Bagi memenangi game tersebut, kumpulan ini akan cuba untuk memusnahkan Ancient pihak lawan.

Kumpulan Scourge
Kumpulan Sentinel

Setiap kumpulan memuatkan maksimum 5 orang bermain. Jadi, dalam sesebuah perlawanan itu selalunya akan terdapat 10 orang yang bermain, 5 di Sentinal dan 5 di Scourge. Setiap orang akan mengawal satu unit yang dipanggil 'Hero'. Hero adalah unit yang kuat dan mempunyai kuasa-kuasa yang berlainan mengikut Hero yang dipilih.


Haaaa, mai pilih pilih pilih....


Dalam permainan DotA neh, setiap pemain akan memilih satu daripada 104 hero yang mempunyai kuasa-kuasa tertentu dan keupayaan untuk mengatasi Hero kumpulan lawan. Hero pulak ada 3 jenis yakni Strength, Agility dan Intelligence. Jadi, pemain kenalah bijak memilih hero-hero mereka.Bagi memenangi perlawanan ini, kerjasama sebagai satu kumpulan amat penting. Agak mustahil jika seorang pemain itu untuk bermain berseorangan untuk menentang 5 hero pihak lawan.

FIGHT FIGHT FIGHT!
Disebabkan game DotA neh adalah game yang kita hanya perlu mengawal satu unit iaitu Hero sahaja, jadi pemain tak perlu membina bangunan dan sebagainya seperti Starcraft. Pemain hanya perlu menguatkan Hero yang dikawal sahaja. Untuk menguatkan Hero neh lah pemain perlu membunuh Hero atau Creeps pihak lawan untuk mendapatkan Gold. Gold inilah yang akan digunakan oleh pemain untuk membeli barang-barang bagi menguatkan hero mereka. Setiap Hero atau Creeps yang dibunuh juga akan memberikan 'experince point' di mana ianya diperlukan untuk menaikkan level Hero tersebut. Setiap level akan membolehkan pemain meng'unlock' keupayaan atau kuasa/spell untuk Hero yang dikawal.

Ok dah. Aku malas nak terang banyak-banyak. Bukannya korang faham pon. Bagi yang tak pernah main game ni, silalah main dan untuk keterangan lanjut sila layari laman web Wikipidia. Memang game yang paling hot abad ini. Lelaki kalau tak kenal DotA tak tahula aku nak cakap apa. Kalau tak main pon, mesti dorang tahu punya apa itu DotA. Rugi beb kalau korang tak main. Memang amazing game ni especially kalau main ramai-ramai dengan member-member korang kat hostel atau kat cc. Memang havoc habis!

Penangan DotA memang tidak dapat disangkal lagi. Kalau lelaki yang main, sorry la wa cakap lu..awek pon dia letak tepi ooo. Member aku sendiri, clash dengan awek dia sebab DotA. So, mana-mana aweks yang ada bf kat sini berjaga-jagalah kalau bf korang men DotA..Jaga la bf korang tu elok2..keh3




Lagi Artikel Menarik